RYBA V BALÍČKU s jarní zeleninou - Fit Poradna

2 porce, 1 porce má cca: 657 kJ=157 kcal / 16 g bílkovin / 8 g sacharidů / 6 g tuků / 4 g vlákniny – uvedené hodnoty jsou jen orientační (závisí na druhu použité ryby)

– 2 menší kousky bělomasé ryby (170 g)
– 6 větších ředkviček (90 g)
– 1 menší mrkev (80 g)
– 1 stonek rebarbory (60 g)
– kousek pórku cca 10 cm (50 g)
– 2 lžičky ghí (nebo mascarpone)
– sůl, pepř
– troška provensálského koření
– čerstvé snítky bylinek (např. saturejka)

Předehřejeme troubu na 175 stupňů. Připravíme si dostatečně velké čtverce z pečícího papíru. V míse si připravíme zeleninu „pod rybu“. Nahrubo nastrouháme očištěnou mrkev, přidáme očištěné a na tenké plátky nakrájené ředkvičky, pórek a rebarboru. Mírně osolíme (solení lze vynechat) a promícháme. Na pečící papír dáme polovinu směsi, na ni očištěnou a osolenou rybu, lžičku tuku a bylinkovou snítku. Dle chuti okořeníme. Z papíru uděláme balíček a okraje dobře uzavřeme. Stejně připravíme i druhý balíček. Balíčky dáme na pekáček a pečeme v troubě cca 20-30 minut (dle druhu ryby). Je to velmi rychlý oběd či večeře, podáváme ideálně jen se zeleninou, bez další přílohy. Jedná se o rychlé, jednoduché a dietní jídlo.

O rebarboře:

V zahradě o ni nijak zvlášť není nutné pečovat. Přesto nepatří mezi příliš oblíbené druhy zeleniny.
Rebarbora působí blahodárně na nervovou soustavu, imunitu a cholesterol. Je dobrým zdrojem vlákniny, obsahuje vitaminy A, B, C, E, K, dále hořčík, mangan, sodík, draslík a železo. Kyselost jí dodává vysoký obsah kyseliny jablečné a kyseliny šťavelové, která může být ve vysokém množství nebezpečná (museli byste sníst více než 5 kg této zeleniny) a jejíž častá konzumace může napomáhat odvápnění kostí.
Při konzumaci rebarbory dodržujte několik pravidel. Konzumujte pouze řapíky, oloupané a tepelně upravené. Čím starší řapíky jsou, tím více kyseliny obsahují. Takže ji sklízejte a používejte cca do Sv. Jana (do 24. června). Nepřehánějte to s jejím množstvím a spolu s ní jezte mléčné výrobky….
Velké množství reveně se nedoporučuje dětem do 10-i let a pacientům s onemocněním ledvin, s ledvinovými kameny, revmatismem a dnou, se žaludečními obtížemi, těhotným a kojícím ženám. Při vaření nepoužívejte hliníkové nádobí. Ukazuje se, že i na šťavelany přijaté z potravy může každý z nás reagovat trochu jiným způsobem a do jisté míry to může záviset na vrozených dispozicích ke zdravotním obtížím, na kvalitě našeho nutričního stavu i na kvalitě našeho střevního mikrobiomu. Pokud jsme zdraví, rebarbory se bát nemusíme.
Její typické použití bývá nejčastěji do dezertů, kde se její kyselá chuť dobře kombinuje se sladkým ovocem. Kromě koláčů se hodí k masu, sýrům nebo třeba na čatní. My jsme použili rebarboru tam, kde se nám její kyselá chuť hodí a kde ji nemusíme zakrývat cukrem – k rybě.